Tuesday 24 April 2012

Terkenang masa muda dulu.

Terkenang masa muda dulu..nak flashback..seketika...


Sekitar tahun 70 an masa muda tak ada handphone,tak ada computer..blog dan facebook pun tak ada..jadi bayang kan lah bagai mana kami mengharungi masa kami yang terluang bersama rakan2 yang lain..duduk kampong..jadi kami selalu berkumpul atas jambatan ..main gitar dan berbual bual sambil tegur siapa yang lalu..sampai ada yang takut..tapi kami tak pernah kacau orang...orang je..yang dah menyampah  dengan kami...ha.ha..

Masa duduk atas jambatan itu lah..kami tahu siapa penduduk kampung sebenar..gadis tu anak siapa..? Janda tu duduk mana?Orang yang baru pindah tu sewa rumah siapa ..dan ada anak perempuan tak.?Secara tak langsung kami jaga kampong..orang luar takut masuk..kerana kami akan tanya bila lalu..cari siapa?Pernah satu ketika ..ada perempuan bawak boyfriend sombung...pukul.... lepas tu tak nampak lagi masuk kampong ..agak nye dah break off...terror kan kami?..samseng kampong.

Perbualan atas jambatan tak kira waktu,kadang kadang sampai suboh baru kami bersurai atau bila hujan turun...kemudian sambung bila hujan berhenti..memang kami punyai banyak kenangan atas jambatan "belongkong.".yang sempit..satu satu nya jalan masuk ke kampong kami.
Best nya... sebab duduk jambatan jugak lah ramai di antara rakan rakan yang bertemu jodoh dengan orang kampong juga...saya tak...he..he..

Saya akhiri zaman  bujang pada tahun 1979...dan lepas tu ramai yang turut kawin,ada yang masih tinggal kat kampong dan ada yang berhijrah ikut isteri masing2,saya ikut isteri...nun jauh 5 kilometer dari kampong..tahun 90 an kembali  balik kampong buat rumah sendiri atas tanah emak..alhamdulillah..masih kat kampong..tak payah nak menyewa hinga kini.

Sekarang ..kami semua dah hampir mencapai status warga emas ..ada jugak yang dah pun warga emas dan punyai cucu...tapi tak ramai yang pulang kampong..mungkin masa kerja dulu beli rumah kat luar dan anak  pun dah besar mereka settle saja lah kat sana..

Pada usia yang hampir sampai ke penghujung ini..nak jugak kalau boleh bertemu kembali bagi mengimbau zaman muda dengan rakan rakan tapi..susah..hanya kadang kadang je..ada lah ketemu seorang dua di masjid dan kedai kopi..

Jadi tak mengapa..insyaAllah.saya akan cuba untuk mencari mereka...kini ada blog dan facebook..mintak2nya mereka pun macam saya lah..tidak mahu ketinggalan dengan kemudahan teknologi masa kini..

Wassalam..

No comments:

Post a Comment