Monday 16 April 2012

Nostalgia Trip To Cameron Highland.



Nostalgia Trip To Cameron Highland.
Sempena Pertabalan Agong 11 April 2012.

Cakap saja pasal Cameron Highland memang menjadi memory kami sejak dulu lagi..mungkin sebab minat kami dari sejak zaman berkenalan lagi  sama menganjurkan beberapa trip bukan saja Cameron malah hampir semua destinai seluruh negara sampai lah ke Hadyai.

Cameron Highland..kali akhir pergi tahun 2008 menyaksikan banyak perubahan.Kalau dulu jalan masuk hanya melalui Tapah dan kini kita boleh sampai melalui jalan Simpang Pulai melalui plus highway ke utara.
Kami tetap memilih melalui Tapah dimana perjalanan hampir 70 kilometer menyusul lereng Bukit Tapah menyaksikan pemandangan hijau hutan simpan dan juga perkampungan orang asli .

Dari Tapah menjadi kemestian untuk singgah sebentar di Air Terjun Lata Iskandar.Disini kalau dulu kami akan mandi bagi membersihkan diri.Air nya yang sejuk dirasai hingga ketulang.memang satu pengalaman yang tak dapat dilupakan.Di sini juga terdapat para perniaga , menjual barang cenderahati dan sebagai nya..Hati hati jalan yang sempit akan mengundang kemalangan..

Perjalanan seterus menuju Ringlet..singgah di ladang teh..shopping teh dan jugak minum teh berlatarbelakang ladang teh..sungguh indah pemandang sini.

Seterus menuju Tanah Rata..kawasan pentakbiran Cameron Highland 
terdapat jabatan kerajaan juga rumah tumpangan.

Kami teruskan ke Brinchang untuk cari tempat penginapan..mungkin sebab sudah biasa dan kami rasa sesuai untuk bermalam disini.Brinchang happening kerana  hampir dengan tapak pagar malam..tapi nasib kami tak baik hari itu.malam rabu..pasar malam hanya ada malam jumaat dan malam sabtu sahaja dan pagi ahad.

Check in Hotel Jasmine..budget..ok lah..tengah pekan Brinchang depan KFC..kami berdua tapi tempat bilik untuk 3 orang..luas sikit dan Brinchang town view..mandi bersih badan.terus keluar makan siang kat bawah hotel je..tapi sebab ramai orang kena tunggu lama jugak..makan sop untuk panaskan badan..cuaca mulai sejuk..

Memandangkan masih ada waktu lagi sebelum gelap,kami terus ke Kea Farm untuk tengok sayur..tapi beli buah strawberry dan limau saja untuk di makan dalam hotel.Sayuran beli bila balik nanti..pulang hotel rehat.
Lepas Magrib tengah tengok TV baru kami sedar ada gempa bumi di Acheh dan Tsunami dijangka menuju Acheh pada pukul 9 malam..alahai hati  kami sedih akan berita ..tunggu berita  TV Alhamdulillah tiada tsunami..baru turun makan tomyam..tapi hati tetap sedih memikirkan bencana yang melanda kerana ramai kenalan di Sumatra.Balik hotel untuk tidor......

Hampir keseluruh malam hujan renai di Cameron Highland..cuaca sejuknya..mengigil..tiba tiba loceng  hotel berbunyi..alamat apa hal pulak..buka pintu tengok semua orang jegok kepala tapi tak keluar..tanya apa jadi?tak tahu..mungkinkah Tsunami sampai kat sini..tak mungkin...
Terus pergi lobi..tanya kenapa? Suara agak marah.lelaki  india." siapa hisap rokok..hag..kasi asap itu bunyi..la..?Ha..ha..ketawa dalam hati..memang bukan saya yang hisap rokok tadi hingga buat loceng bunyi..tapi lepas tu bukak tingkat je lah...sejuk..memang hotel tak punya air- con...

Esok..bangun pagi ke Tanah Rata untuk  breakfast..simple tapi kenyang..dan terus ke Kea Farm beli sayuran untuk di bawa pulang..murah..murah dan fresh lagi.Kalau dulu kita nampak pekebun cina yang berniaga kini dah tiada di ganti dengan Mat Bangla dan Minah Indon je..memang jauh bezanya dari dulu...

Kami pulang hotel packing dan check out..memandu  menurun kearah Tapah..perjalanan agak ok..dari brinchang hingga melepasi Ringlet tapi lepas tu menyaksikan banyak tanah runtuh..melibatkan tebing Bukit Tapah hingga lah ke Lata Iskandar..di mana jalan di tutup sepenuh nya untuk kerja pembersihan..terkandas seketika..alhamdulillah dapat meneruskan perjalanan pulang tidak lama kemudian...Terfikir dalam hati ..adakah runtuhan tebing bukit ini ada hubungan nya dengan gempa di Acheh?

Seronok mengimbau kembali perjalanan lalu dengan mengulangi nya kembali..insyaAllah..jika umur panjang kami akan kembali ke Cameron Highland...

No comments:

Post a Comment