Monday 30 April 2012

Cikgu Haji Johari Bin Ahmad..Dalam Kenangan.



Cikgu  Hj.Johari  Bin Ahmad...Dalam kenangan...

Ke hulu ke hilir dalam Negeri Selangor je...jungle treking and memancing..tiba aku teringatkan Arwah Pakcik cikgu Hj.Johari Bin Ahmad...beliau jugak merupakan ayah tiri pada cik puan besar Intan Norizan,serta 4 orang lagi adik satu emak satu ayah..

"Jom..Tan..apa kata kalau kita tengok kebun peninggalan Pakcik  you?"

Kami terus menyusuri jalan dari arah Pekan Batang Kali terus ke Ulu Tamu berhampiran kolam air panas Ulu Tamu..lebih kurang 2 kilometer..dah pun sampai...jalan tar elok untuk satu kereta je..berselisih nasib la....

Terperanjat...sungguh sedih..umpama  penemuan  Angkor Wat di Kamboja..Kami tercegat melihat keadaan sekeliling..penuh di tumbuhi semak samun dan keadaan rumah rumah chalet hampir ada yang tak nampak lagi usang...Kesian atas usaha beliau yang bersungguh sungguh mengusahakan SDC (Seri Dusun Chalet) kini...Su Dah Closed.....di mana silap nya...?

Arwah meninggal dunia akibat komlikasi jantung setelah membuat pembedahan hampir setahun..tarikh meninggal tak berapa ingat tapi tahu dah 3 tahun..sakit je..kalau tak silap hampir jugak 2 tahun ..lama di IJN...dan selama itu lah kami tak  pernah sampai lagi ke dusun...5 tahun.Dusun yang banyak mengingatkan kami pada durian,chempedak,pulasan,duku langsat dan macam macam lagi..

Kami masih ingat lagi... mula mula beliau sama emak bertungkus lumus membersih hutan hingga menjadi kawasan tanaman buah buahan.Segala jenis pokok buah yang di tanam ..yang tak ada epal,anggur dan limau sunkiss je..he.he dan bagi  melengkapkan impian demi kesenangan keluarga..beliau membina rumah2 chalet di celah pohon buahan untuk di jadikan kem motivasi...memang beliau berjaya menerima tempahan dari kalangan sekolah ,kementerian dan terkenal di seluruh Selangor...akan tetapi memang usaha beliau sia sia saja selama ini..no backup..

Patah selalu nya tumbuh tapi hilang ini tak ada ganti..beliau gagal memupuk sikap tanggong jawapan kepada anak yang bakal mewarisi titik peluh beliau..diantara anak lelaki tidak seorang pun menghargai apa yang ayah nya buat..untuk apa..? Tak tahu..tak minat....Kalau di fikirkan semua dah tersedia ada...di SDC hanya perlu menyambung saja tak perlu bayar pun.

Kadang2 saya sendiri pun terfikir..cara mana lagi nak mendidik anak agar menjadi orang yang dapat di harapkan..bila kita tak ada lagi esok.Yang tak  ada harta peninggalan  tu ok.lah ....yang ada sikit ini macam mana?

Patut ke..kita wakaf je..harta kita nanti pada masjid..? sekurang2nya dapat juga menampung kita di akhirat nanti......

Tugas akhir cikgu Johari sebelum bersara .. ada lah Penolong Kanan di sekolah Sri Gombak..tinggal di Taman Ehsan ,Kepong ,Selangor dan berasal dari Tanjung Karang,Selangor.

Semoga Allah mencucuri rahmat Nya dan menempatkan beliau bersama sama orang yang beriman..Alfatihah....Amin.

Wasalam

Maaf jika ada yang tersinggong dengan cerita Pak Choy ini..tapi ini lah kebenaran...as I see it....

No comments:

Post a Comment